Pro Children Danmark:
Skolebørns frugt- og grøntvaner

Dette web-sted er under opbygning!
Den danske rapport om skolebørns frugt- og grøntvaner kan downloades her (44 sider, PDF-dokument, 468 kb):
Hent rapporten her
August 2005
Forskningsgruppen for børns og unges sundhed
Institut for Folkesundhedsvidenskab
Københavns Universitet

Email:
UngesSundhed@pubhealth.ku.dk
Pro Children Europe

Pressemeddelelse 2. sep 2005



Promoting and Sustaining Health through Increased Vegetable and Fruit Consumption among European Schoolchildren


PRESSEMEDDELELSE, København den 2. september, 2005
Børn vil gerne, men de skal opfordres til at spise frugt og grønt. Både hjemmet og skolen svigter i indlæringen af de gode kost-vaner, som på lang sigt kan forebygge visse kræftformer, overvægt og hjerte-karsygdomme.
De 11-årige danske børn spiser kun ca. 250 g. frugt og grønt om dagen, hvilket er under halvdelen af den anbefalede mængde. To ud af tre elever oplyser at mor spiser frugt og grønt dagligt, mens under halvdelen af fædrene spiser frugt og grønt dagligt. Børn oplever sjældent at blive opfordret til at spise frugt og grønt i hjemmet. Kun i en tredjedel af skolerne har eleverne mulighed for at købe frugt dagligt og kun hver fjerde skole har afsat tid til undervisning i sunde spisevaner og tilberedning af sunde retter. Hver sjette 11-årige spiser aftensmad foran fjernsynet hver dag.

Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet, hvor forskere fra Afdeling for Social Medicin har indhentet og bearbejdet oplysninger fra 1.919 skoleelever, 1.436 forældre og 59 skoleledere.

Baggrunden for undersøgelsen er danske skolebørns ringe og faldende indtag af frugt og grønt. Kun 10 % af de 11-14-årige lever op til de nationale kostanbefalinger om at indtage 600 gram frugt og grønt dagligt og forbruget i aldersgruppen 11-15 år har været støt faldende igennem de seneste ca. 15 år.

Det er helt overraskende, at mellem en tredjedel og en fjerdedel af alle børn spiser aftensmad med fjernsynet tændt de fleste ugedage, og at hver sjette 11-årige barn spiser tv-dinner dagligt. Vores forskning stiller spørgsmål ved om, der er en sammenhæng mellem tv-kiggeri og manglende indlæring af sunde kostvaner, men det må endeligt påvises i kommende analyser og undersøgelser, siger post.doc. Mette Rasmussen, der står for undersøgelsens familiedel.

Undersøgelsen peger på nødvendigheden af at undersøge mødrenes og fædrenes roller når det gælder børnenes fremtidige kostvaner. Vores kostvaner grundlægges i barndommen, og derfor er forældrenes adfærd af stor betydning. Børnene oplever desværre at fædrene undgår salatskålen, hvilket bekræftes af fædrenes egne oplysninger, fortæller Mette Rasmussen.

Kun få skoler prioriterer indsatser på mad- og måltidsområdet og kun en femtedel af skolerne har regler for adgang til sund mad, siger ph.d. studerende Rikke Krølner, der er ansvarlig for undersøgelsens skole-del.

I en tid, hvor der er stor fokus på kost og motion, er det påfaldende, at kun mellem 20 og 30 procent af danske skoler har afsat tid til undervisning i sunde kostvaner, og at mange elever oplever at frugt og grønt ikke er tilgængeligt på deres skole. Det tyder på manglende politisk vilje til forebyggelse af livsstilssygdomme, som vil påvirke både mennesker og offentlige budgetter om ganske få år, mener Rikke Krølner.
Undersøgelsen ”Skolebørns frugt- og grøntvaner” er en del af et internationalt projekt, Pro Children, der med midler fra EU undersøger unges kostvaner i 9 lande og evaluerer en målrettet indsats i 3 lande. Dansk forskningsleder for undersøgelsen er læge og lektor Pernille Due.

Yderligere oplysninger:
Københavns Universitet
Institut for Folkesundhedsvidenskab
att: cand.scient., post.doc. Mette Rasmussen, tlf. 3532 7962
eller
cand.scient. i folkesundhedsvidenskab, ph.d.-studerende
Rikke Krølner, tlf. 2538 9641.